آشنایی با سوئیس


کنفدراسیون سوئیس یکی از کشورهای اروپای غربی است که شهرت جهانیش را مدیون امنیت، ساعت و بانک‌های مشهورش است.

سوئیس با کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش و لیختن‌اشتاین همسایه است.

بر اساس آمارهای بانک جهانی در سال 2007 میلادی سوئیس پنجمین کشور ثروتمند جهان است. این کشور از سال 1815 در هیچ جنگی شرکت نکرد و در طول هر دو جنگ جهانی بی‌طرف بود.

سوئیس مقر بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی مانند صلیب سرخ، سازمان تجارت جهانی و یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل متحد است.

قانون اساسی بر اساس نظام فدرالی از سال 1848 در این کشور حاکم شد. این نظام پایه‌ای برای نظام سیاسی کنونی سوئیس است.

آنچه در حال حاضر به عنوان قانون اساسی در سوئیس اجرا می‌شود در سال 1999 تصویب شد. با این حال قانون اساسی جدید تفاوت چندانی با قانون قدیمی ندارد.

سوئیس کشور کوچکی است که نیمه جنوبی آن را کوه‌های آلپ اشغال کرده‌اند. وجود این کوه‌ها و برف فراوان در زمستان‌های آن سبب شده پیست‌های اسکی سوئیس مشهور باشد.

سیاست در سوئیس

حکومت سوئیس جمهوری است و قدرت اجرایی در دستان شورای هفت نفره فدرال است. نمایندگان مجلس فدرال این هفت نفر را برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌کنند.

در سوئیس هر سال یک نفر رئیس جمهور می‌شود. این رئیس جمهور و معاونش از میان هفت نفر عضو شورای فدرال انتخاب می‌شوند.

شورای فدرال همچنین مسئولیت هفت وزارتخانه کشور را نیز به عهده دارد.

سوئیس دو مجلس دارد: مجلس ایالات با 46 عضو که از میان کانتون‌ها (استان‌ها) انتخاب می‌شوند و مجلس ملی با 200 عضو که برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

براساس آخرین تقسیمات کشوری سوئیس از 26 کانتون یا استان تشکیل شده که هر یک زیرنظر نمایندگان قانونگذار منتخب مردم اداره می‌شوند.

اصل مردم سالاری مستقیم درقانون اساسی فدرال تصریح شده است که حتی در سطوح منطقه‌ای وشهری نیز اعمال می‌شود.

اقتصاد در سوئیس

تولید ناخالص داخلی این کشور 9/300میلیارد دلار است و درآمد سرانه هر نفر در سوئیس 39 هزار و 800 دلا راست.

سه میلیون و 850 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که چهار درصد آنها در بخش کشاورزی، 3/26 درصد در بخش صنعت و 1/69 درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در این کشور 1/3 درصد و نرخ تورم 6/0درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، ساعت و محصولات کشاورزی است که به کشورهای آلمان (7/19 درصد)، آمریکا (1/11 درصد)، ایتالیا (8/8درصد)، فرانسه (6/8 درصد)، و انگلیس (8/4 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه، آهن‌آلات، محصولات کشاورزی و منسوجات است که از کشورهای آلمان (7/31 درصد)، ایتالیا (6/10درصد)، فرانسه (10 درصد)، آمریکا (2/6 درصد)، هلند (7/4درصد) و اتریش (3/4درصد) وارد می‌شود.

مردم سوئیس

هفت میلیون و 554 هزار و 661 نفر در سوئیس زندگی می‌کنند که میانگین سنی آنها 40.4 سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان 59/83 سال و برای مردان 8/77 سال است.

بر اساس آمارهای سال 2001 میلادی 4/0درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند که شامل جمعیتی در حدود 13 هزار نفر می‌شود.

65 درصد مردم آن از نژاد آلمانی، 18 درصد فرانسوی، 10 درصد ایتالیایی و باقی از دیگر نژادهای اروپایی هستند. چهار زبان رسمی در این کشور وجود دارد: آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومنش.

ارتباطات در سوئیس

پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در این کشور زیر نظر تلویزیون ملی کشور است که هفت شبکه تلویزیونی و 18 کانال رادیویی از آن پخش می‌شود. شبکه‌های خصوصی صدا و تصویر در بخش محلی فعال هستند.

پنج میلیون و 40 هزار خط تلفن ثابت و هفت میلیون و 418 هزار خط تلفن همراه در این کشور وجود دارد.

تعداد میزبانان اینترنتی سوئیس یک میلیون و 405 هزار است و این کشور چهار میلیون و 360 هزار کاربر اینترنتی دارد.

سوئیس در یک نگاه

مساحت 41،290 کیلومتر مربع
جمعیت 7،554،661 نفر
پایتخت برن
واحد پول فراک سوئیس
دامنه اینترنتی ch.
پیش شماره 41+



تاريخ : سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:, | 17:39 | نویسنده : علی سلطان رضایی |
صفحه قبل 1 صفحه بعد